Forma i typ
E-booki
(12)
IBUK Libra
(12)
Książki
(7)
Dostępność
dostępne
(6)
wypożyczone
(1)
Placówka
Gostyń - wypożyczalnia
(7)
Autor
zbiorowa Praca
(6)
Gromkowska-Melosik Agnieszka
(2)
Churski Paweł
(1)
Ciechański Ariel
(1)
Czornik Małgorzata
(1)
Gibas Piotr
(1)
Gmerek Tomasz
(1)
Gorzelak Grzegorz
(1)
Guzowska-Dąbrowska Małgorzata
(1)
Hausner Jerzy
(1)
Herodowicz Tomasz
(1)
Jarosz Maria
(1)
Konecka-Szydłowska Barbara
(1)
Kupiec Tomasz
(1)
Lewicka Maria
(1)
Maj Beata
(1)
Marcińczak Szymon
(1)
Perdał Robert
(1)
Piskała Kamil
(1)
Podemski Krzysztof
(1)
Różycka Ewa
(1)
Sapolsky Robert M
(1)
Szacka Barbara
(1)
Zwęglińska-Gałecka Dominika
(1)
Zysiak Agata
(1)
Żłobicki Wiktor (1955- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(14)
2000 - 2009
(4)
1980 - 1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(19)
Język
polski
(16)
angielski
(2)
Temat
Nierówności społeczne
(6)
Dostęp do oświaty
(3)
Demokracja
(2)
Osobowość
(2)
"Patologie" organizacji formalnych
(1)
"Pedagogika społeczna"
(1)
"Śmierć" klas
(1)
Adorno Theodor
(1)
Afirmacja
(1)
Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego
(1)
Amnezja (zanik pamięci)
(1)
Analiza tekstu
(1)
Badania intergralnokulturowe
(1)
Biografia
(1)
Biologiczne podstawy życia społecznego z perspektywy biologii ewolucyjnej
(1)
Bliżej przedszkola
(1)
Bobrowska-Nowak Wanda
(1)
Bohucki Jan
(1)
Buddyzm
(1)
Cackowska Maria z Winiarskich
(1)
Charakter socjologii i historyczne warunki jej powstania
(1)
Charyzma
(1)
Chłopiec do bicia
(1)
Cukrzyca
(1)
Cyganie-Romowie
(1)
Cykl życia
(1)
Człowiek w społeczeństwie
(1)
Darwinizm społeczny
(1)
Dembińska Katarzyna
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Dewiacja
(1)
Dwie drogi kształtowania się narodów w Europie
(1)
Dysgrafia (zaburzenie czynności pisania)
(1)
Dystans społeczny
(1)
Działacz społeczny
(1)
Działania ludzi oraz ruchy społeczne jako czynniki zmiany
(1)
Dziecko nieśmiałe
(1)
Dziecko odrzucone przez rówieśników
(1)
Dziedziny kultury i kultura symboliczna
(1)
Edukacja
(1)
Edukacja domowa
(1)
Edukacja obywatelska
(1)
Edukacja społeczna
(1)
Ekologia, etologia, socjobiologia
(1)
Elementarz
(1)
Erystyka (sztuka prowadzenia sporów, umiejętnośc dysputowania)
(1)
Etnografia edukacyjna
(1)
Etyka badań naukowych
(1)
Europejska rodzina w epoce przedprzemysłowej
(1)
Europejska tożamość kulturowa
(1)
Facylitacja
(1)
Feminizzm i ruchy kobiece
(1)
Folklor
(1)
Frassati Pier Giorgio
(1)
Glottodydaktyka (dydaktyka języków)
(1)
Gnitecki Janusz
(1)
Grochociński Marian
(1)
Grupa rówieśnicza
(1)
Grupa społeczna jako przedmiot zainteresowania socjologii
(1)
Głos Nauczycielski
(1)
Hinduizm
(1)
Historyczne warunki narodzin socjologii jako dyscypliny naukowej
(1)
Historyczne źródła socjologii organizacji
(1)
Historyczne źródła socjologii społeczności lokalnych
(1)
Holt John Caldwell
(1)
Homo ludens (człowiek bawiący się)
(1)
Homoseksualizm
(1)
Hormony
(1)
Idealizm
(1)
Ideologia
(1)
Indywidualizm
(1)
Instynkt
(1)
Instytucje
(1)
Instytucjonalne formy pomocy społecznej
(1)
Interakcja jako przedmiot zainteresowania psychologii
(1)
Interakcja jako przedmiot zainteresowania socjologii
(1)
Interwencja społeczna
(1)
Islam
(1)
Jacher Władysław
(1)
Jakóbkiewicz Józef
(1)
Język ciała
(1)
Katolicka Nauka Społeczna
(1)
Klasa średnia
(1)
Klasy i warstwy - rozmaitość znaczeń
(1)
Klasyczne teorie rozwoju społecznego: marksizm i ewolucjonizm
(1)
Kobieta
(1)
Kobiety jako przedmiot zainteresowań nauk społecznych
(1)
Kompetencje wychowawcze rodziców
(1)
Komunitaryzm (Komunitarianizm)
(1)
Konformizm
(1)
Kontrola społeczna
(1)
Kontrola społeczna i porządek społeczny
(1)
Kontrola społeczna jako reakcja na dewiację
(1)
Korepetycje
(1)
Kryzys tożsamości
(1)
Ksenofobia (niechęć, wrogość lub lęk w stosunku do innych)
(1)
Kształcenie
(1)
Kto prowadzi badania opinii publicznej w Polsce współczesnej
(1)
Kultura jako przedmiot zainteresowania socjologii
(1)
Kultura jako wyróżnik człowieka
(1)
Temat: czas
1989-
(1)
Gatunek
Encyklopedia
(1)
Podręcznik akademicki
(1)
19 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Gostyń - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37864 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Gostyń - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38462 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Gostyń - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24479, 24085 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Psychologii Współczesnej)
Indeksy.
Fascynujące kompendium współczesnej wiedzy na temat psychofizjologii stresu łączące perspektywy 4 dyscyplin: psychologii, neurologii, immunologii i endokrynologii. Autor wnikliwie opisał, co dzieje się z człowiekiem, gdy doświadcza stresu. Dzięki lekturze zrozumiemy, w jaki sposób oddziaływanie stresu na organizm ludzki wpływa na całe nasze życie, czyniąc nas podatnymi na choroby cywilizacyjne, wywołując m.in. zaburzenia pamięci i funkcjonowania mózgu, otyłość czy cukrzycę. Stresu nie można wyeliminować, ale zrozumienie mechanizmów tej reakcji, jej przyczyn i efektów, pomoże nam radzić sobie z otaczającym światem.
"Nieważne, jak wielki jest nasz konflikt z członkiem rodziny czy jak mocno zdenerwowała nas utrata miejsca parkingowego, rzadko uciekamy się do załatwienia tego rodzaju spraw przez walkę na pięści. Podobnie, raczej rzadko się nam przytrafia konieczność zaczajenia się i osobistego pokonania naszej przyszłej kolacji. Chodzi o to, że my, ludzie, żyjemy wystarczająco dostatnio i wystarczająco długo, i jesteśmy wystarczająco inteligentni, by generować wszystkie możliwe rodzaje stresujących zdarzeń jedynie w naszych głowach. Ile hipopotamów zamartwia się tym, czy ich ubezpieczenie społeczne będzie ważne do końca ich życia lub tym, co mają powiedzieć na pierwszej randce?" (Z Przedmowy)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Gostyń - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39677 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Gostyń - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39199 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wprowadzenie do socjologii / Barbara Szacka. - Wyd. 2 popr. i uzup. - Warszawa : Oficyna Naukowa, 2008. - 530 s. : il., wykr., tab. ; 25 cm.
Temat: Socjologia ; Prolegomena ; Charakter socjologii i historyczne warunki jej powstania ; Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie ; Historyczne warunki narodzin socjologii jako dyscypliny naukowej ; Socjologia jako dyscyplina naukowa ; Metody i narzędzia badawcze socjologii ; Socjologia jako dyscyplina użyteczna praktycznie ; Biologiczne podstawy życia społecznego z perspektywy biologii ewolucyjnej ; Ekologia, etologia, socjobiologia ; Podstawowe problemy życia społecznego istot żywych ; Sposoby rozwiązywania problemów życia społecznego wśród kręgowców ; Życie społeczne człowieka z perspektywy biologii ewolucyjnej ; Kultura jako wyróżnik człowieka ; Wielkość kultur i relatywizm kulturowy ; Dziedziny kultury i kultura symboliczna ; Kultura jako przedmiot zainteresowania socjologii ; Zmiana społeczno-kulturowa ; Klasyczne teorie rozwoju społecznego: marksizm i ewolucjonizm ; Typy społeczeństw ; Teorie modernizacji, konwergencji i zależności ; Działania ludzi oraz ruchy społeczne jako czynniki zmiany ; Człowiek w społeczeństwie ; Pojęcie interakcji społecznej ; Interakcja jako przedmiot zainteresowania psychologii ; Interakcja jako przedmiot zainteresowania socjologii ; Społeczeństwo z perspektywy interakcji ; pojęcie socjalizacji ; Osobowość ; Rola społeczna ; Tożsamość ; Rodzaje socjalizacji ; Kontrola społeczna i porządek społeczny ; Konformizm ; Dewiacja ; Kontrola społeczna jako reakcja na dewiację ; Grupa społeczna jako przedmiot zainteresowania socjologii ; Małe grupy jako mikrostruktury społeczne ; Struktury wewnątrzgrupowe ; Spójność grupy ; Wybrane rodzaje grup ; celowe grupy formalne, czyli organizacje ; Historyczne źródła socjologii organizacji ; "Patologie" organizacji formalnych ; Organizacje jako przedmiot zainteresowań socjologii ; Historyczne źródła socjologii społeczności lokalnych ; Społeczność lokalna i zbiorowość terytorialna ; Społeczności lokalne i zbiorowości terytorialne jako struktury średniego poziomu ; Naród jako przedmiot zainteresowania socjologii ; Zbiorowość etniczna ; Dwie drogi kształtowania się narodów w Europie ; Naród a nowoczesność ; Państwa wielonarodowe a narody wieloetniczne ; Zawiłe drogi kształtowania się nowoczesnych narodów ; Podziały społeczne ; Zróżnicowania społeczne a ruchliwość społeczna ; Różnice i nierówności jako przedmiot zainteresowania socjologii ; Trzy klasyczne spojrzenia na podziały społeczne ; Klasy i warstwy - rozmaitość znaczeń ; Zróżnicowanie społeczno-zawodowe ; Ruchliwość społeczna ; Zróżnicowanie społeczne społeczeństw ponowoczesnych ; "Śmierć" klas ; Klasa średnia ; Underclass i marginalizacja społeczna ; Zróżnicowanie społeczne, nierównośći i ruchliwość społeczna w Polsce ; Polska klasa średnia ; Nierówności społeczne w świetle antropologicznych badań poborowych ; Wieś w układzie nierówności społecznych ; Oblicza polskiej biedy ; Różnice płci jako różnice społeczne ; Kobiety jako przedmiot zainteresowań nauk społecznych ; Społeczne różnice płci ; Feminizzm i ruchy kobiece ; Instytucje ; Sfera reprodukcji ; Rodzina jako instytucja ; Europejska rodzina w epoce przedprzemysłowej ; Rodzina w społeczeństwie przemysłowym ; Rodzian współczesna ; Współczesna rodzina polska ; Sfera polityki ; Polityka i władza ; Państwo ; Demokracja ; Sfera ekspresyjno-integracyjna ; Edukacja ; Kultura symboliczna społeczeństwa masowego ; Religia ; Opinia publiczna i jej badanie ; Problemy z definicją pojęcia opinii publicznej ; Początki badań opinii publicznej ; Kto prowadzi badania opinii publicznej w Polsce współczesnej ; Organizacje badaczy opinii publicznej i reguły profesjonalnego zachowania ; Sondaże prywatne i publiczne ; Metody zbierania danych i definicja badanej populacji ; teatyka badań opinii publicznej ; Podręcznik akademicki
Bibliogr. Indeksy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Gostyń - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38276, 38275, 38274, 37490 (4 egz.)
E-book
W koszyku
Publikacja, w której zaprezentowano wyniki projektu "Social Inequality and Why it Matters for the Economic and Democratic Development of Europę and its Citizens: Post-Communist Central and Eastern Europe in Comparative Perspective" (EUREQUAL). Projekt ten koordynowany przez Department of Politics and International Relations, Oxford University był realizowany od 1 maja 2006 roku do 30 września 2009 w 13 krajach postkomunistycznej Europy Środkowej i Wschodniej. Polską część badania przeprowadził Instytut Socjologii Uniwersytety im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Książka
W koszyku
Temat: Pedagogika - 21 w ; Adorno Theodor ; Afirmacja ; Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego ; Amnezja (zanik pamięci) ; Analiza tekstu ; Badania intergralnokulturowe ; Biografia ; Bliżej przedszkola ; Bobrowska-Nowak Wanda ; Bohucki Jan ; Buddyzm ; Cackowska Maria z Winiarskich ; Charyzma ; Chłopiec do bicia ; Cyganie-Romowie ; Cykl życia ; Darwinizm społeczny ; Dembińska Katarzyna ; Demokracja ; Dysgrafia (zaburzenie czynności pisania) ; Dystans społeczny ; Działacz społeczny ; Dziecko nieśmiałe ; Dziecko odrzucone przez rówieśników ; Edukacja domowa ; Edukacja obywatelska ; Edukacja społeczna ; Elementarz ; Erystyka (sztuka prowadzenia sporów, umiejętnośc dysputowania) ; Etnografia edukacyjna ; Etyka badań naukowych ; Europejska tożamość kulturowa ; Facylitacja ; Folklor ; Frassati Pier Giorgio ; Glottodydaktyka (dydaktyka języków) ; Głos Nauczycielski ; Gnitecki Janusz ; Grochociński Marian ; Grupa rówieśnicza ; Hinduizm ; Holt John Caldwell ; Homo ludens (człowiek bawiący się) ; Homoseksualizm ; Idealizm ; Ideologia ; Indywidualizm ; Instynkt ; Instytucjonalne formy pomocy społecznej ; Interwencja społeczna ; Islam ; Jacher Władysław ; Jakóbkiewicz Józef ; Język ciała ; Katolicka Nauka Społeczna ; Kompetencje wychowawcze rodziców ; Komunitaryzm (Komunitarianizm) ; Kontrola społeczna ; Korepetycje ; Kryzys tożsamości ; Ksenofobia (niechęć, wrogość lub lęk w stosunku do innych) ; Kultura wolnego czasu ; Leja Leon ; Lęk ; Ład społeczny ; Majorek Czesław ; Matriarchat (dominacja kobiet) ; Międzynarodowa wymiana młodzieży ; Migracje rodzicielskie ; Migracje zagraniczne ; Nacjonalizm (naród najważniejszą formą uspołecznienia) ; Nadzieja ; Nauczanie elementarne ; Nauczanie indywidualne ; Nieletni ; Niepłynność mówienia ; Nierówności społeczne ; Normalizacja testów ; Ossowski Stanisław ; Palestra ; Pedagogika penitencjarna ; Pedagogika porównawcza ; Pedagogika porównawcza w Polsce ; Pedagogika postmodernistyczna ; "Pedagogika społeczna" ; Pedofilia ; Penologia (nauka o karze) ; Polemologia (wojna i konflikty) ; Polityka edukacyjna Unii Europejskiej ; Polskie Towarzystwo Badań nad Dziećmi ; Popęd ; Poplucz Jan ; Pracocholizm (uzależnienie od pracy) ; Promocja szkoły ; Przyjaźń ; Psychologia wychowawcza ; Psychopatologia ; Pszczołowski Tadeusz ; Rodzina wielodzietna ; Saleziańska Metoda Saleziańska ; Słownictwo dziecięce - perspektywa językoznawcza ; Stowarzyszenie Nauczucieli Edukacji Początkowej (SNEP) ; Subiektywizm ; Sublimacja (uwznioślenie) ; Sytuacje dydaktyczne ; Szkolnictwo artystyczne ; Szkoła podstawowa w systemie oświaty ; Szkoły cerkiewne ; Sztuka dziecka ; Świetlica socjoterapeutyczna ; Teoria ; Teoria autonomu ; Teoria zintegrowanych zadań szkolnych ; Terapia Gestalt ; Teoria grupowa w ujęciu Irvinga Yaloma ; Testy rysunkowe ; Twórcza aktywność dziecka ; Uniwersytet Wrocławski ; Warunki przestrzenne (proksemiczne) klasy szkolnej ; Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli ; Wiadomość ; Wiedza ; Wiedza potoczna ; Więckowski Ryszard ; Wnioskowanie ; Wołoszyński Ryszard ; Wychowanie artystyczne ; Wychowanie w etosie protestantyzmu ; Wzór kulturowy ; Zabawa pierwotna ; Zaburzenia psychiczne ; Zaleski Stefan ; Zasoby rodzinne ; Zawadzka Elżbieta ; Zdolność, uzdolnienie ; Encyklopedia
Indeksy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Gostyń - wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 38347 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Socjalistyczne kraje Europy Środkowej i Wschodniej wykazywały pewne różnice w naturze i funkcjonowaniu systemu społeczno-gospodarczego. Różnice te uległy dalszemu pogłębieniu w latach 80. XX w. Bez względu na położenie w ramach byłego bloku wschodniego, okres zmian systemowych przyniósł nagły wzrost nierówności społeczno-ekonomicznych w skali regionalnej i lokalnej. Podział na „zwycięzców” i „przegranych” w procesie transformacji ustrojowej odnosi się nie tylko do określonych grup społecznych, ale także do poszczególnych regionów w ramach państw postsocjalistycznych, których tempo rozwoju przyspieszyło lub zwolniło. Chociaż różnice w poziomie rozwoju regionalnego były czytelne w krajach socjalistycznych, upadek socjalizmu tylko je uwypuklił. Nieskrępowany rozwój wolnego rynku, szybka globalizacja społeczeństw i gospodarek oraz nieuchronny upadek państwa opiekuńczego uwypukliły społeczną cenę zmiany systemu. Następstwem szybkiego rozwoju gospodarczego było pojawienie się bezrobocia, zmniejszanie się partycypacji na rynku pracy, a także wzrost tymczasowości zatrudnienia oraz wycofywanie się państwa z roli gwaranta wielu zabezpieczeń społecznych. Na zmiany te nałożyła się gwałtowna tertiaryzacja (serwicyzacja) gospodarki, co w połączeniu z innymi zmianami doprowadziło najpierw do nowej segmentacji na rynku pracy, a w rezultacie do raptownego wzrostu nierówności społecznych oraz nowej stratyfikacji społeczno-zawodowej. W pracy znajdują się wyniki badań dotyczących tego zjawiska.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Zdrowie, choroba i medycyna w społeczeństwie globalnym. Niniejszy tom „Przeglądu Socjologicznego” jest prezentacją problematyki socjologii zdrowia, choroby i medycyny, podejmowanej przez polskich badaczy reprezentujących różne ośrodki. Ich celem jest przedstawienie najnowszych wyników badań własnych oraz analiz literaturowych obejmujących problemy medycyny i zdrowia, mających wpływ na postrzeganie sytuacji zdrowotnej polskiego społeczeństwa i stanu polskiego sektora ochrony zdrowia. Artykuły prezentowane w tomie, odwołując się do teorii socjologicznych i badań empirycznych, omawiają najważniejsze zagadnienia zdrowia, choroby i medycyny widziane w perspektywie globalnych procesów cywilizacyjnych. Dominujące tematy i wątki skupiają się wokół takich zagadnień, jak: a) swoistość i budowanie tożsamości socjologii medycyny w Polsce wobec trendów światowych; b) analiza zdarzeń dotyczących zdrowia i choroby w kontekście procesów epidemiologicznych, emigracyjnych i medykalizacji życia codziennego; c) zmiany w modelach relacji lekarz – pacjent, wynikające z nowych technologii komunikowania i zastosowania Internetu w organizacji usług zdrowotnych; d) choroby przewlekłe w analizach socjologii niepełnosprawności; e) opis zależności między religią a zdrowiem w perspektywie medycyny konwencjonalnej i niekonwencjonalnej.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
EDITORAL REMARK This volume of the Przegląd Socjologiczny builds on the Final Activity Report delivered by the PROFIT project consortium to the European Commission. Articles presented below are based on the results produced by an international research team involved in conducting the project called PROFIT (Policy Responses Overcoming Factors in the Intergenerational Transmission of Inequalities) financed by the European Commission within the 6th Framework Programme(CIT2CT2004-506245). Realization of the project was a common endeavor of researchers from universities and research centres in eight European countries: Bulgaria, Estonia,Finland, Germany, Italy, Lithuania, Poland and the United Kingdom. Institute of Sociology of the University of Łódź served as the project coordinating institution. The project was policy oriented and its aim was producing knowledge to support policy-makers and policy-executives in their obligation to reach Lisbon strategy objectives focused on alleviating of poverty and social exclusion and, thus, counteracting inequality/poverty inheritance. Particular parts and paragraphs of the Volume are composed in a way enabling a Reader to be acquainted with theoretical foundation, objectives, methodology and results of the project. Main findings are presented in both comparative and national perspectives. While paragraphs providing comparisons have been written mainly by scholars working for the University of Łódź, serving as the project coordinating institutions, summaries of research results obtained in particular countries were elaborated by national research teams. PROFIT research team wishes to thank the European Commission for financing the project and subsequent scientific officers: Virginia Vitorino, Myria Vassiliadou and Marc Goffart for their advice and support.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
W numerze [Contents] Mikołaj Lewicki, Mirosław Filiciak: Wynalezienie poszerzonego pola kultury [The Invention of the Enlarged Field of Culture], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.01, s. 7–32; Bartłomiej Biga: Alternatywy dla patentu [Alternatives to Patent], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.02, s. 33–44; Joanna Sanetra-Szeliga: Kultura jako element składowy jakości życia w mieście [Culture: Quality of Life Component], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.03, s. 45–60; Anna Świętochowska: Wartość kultury w perspektywie polityki publicznej [Cultural Value in Public Policy Perspective], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.04, s. 61–72; Juliusz Gardawski: Klasy społeczno-ekonomiczne a normatywne wizje gospodarki [Socio-Economic Classes and Normative Visions of the Economy], doi 10.7366/KIR.2017.1.2.05, s. 73–119. Omówienia Krzysztof Dudek: Ekonomiczne wątki polskiej awangardy w stulecie jej powstania. Wybrane zagadnienia, doi 10.7366/KIR.2017.1.2.06, s. 123–128.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
W numerze [Contents] Katarzyna Jaśko, Marta Szastok: Źródła nierównych wynagrodzeń kobiet i mężczyzn [Sources of pay inequality among women and men], doi 10.7366/1896180020153301, s. 128–140; Michał Olszanowski, Piotr Winkielman: Rola płynności przetwarzania w procesach wnioskowania społecznego z ekspresji mimicznej twarzy [The role of perceptual fluency in social inferences from facial expressions], doi 10.7366/1896180020153302, s. 141–148; Olga Białobrzeska, Konrad Bocian, Michał Parzuchowski, Natalia Frankowska, Bogdan Wojciszke: To nie fair (bo mi szkodzi): zaangażowanie interesu własnego zniekształca ocenę sprawiedliwości dystrybutywnej [It’s not fair if I don’t gain from it: Engaging self-interest distorts the assessment of distributive justice], doi 10.7366/1896180020153303, s. 149–162; Marek Błażewicz: Wpływ orientacji na dominację społeczną i prawicowego autorytaryzmu na wnioskowanie o cechach wspólnotowych i kompetencyjnych [Influence of social dominance orientation and right-wing authoritarianism on inference of communion and competence traits], doi 10.7366/1896180020153304, s. 163–173; Kinga Piber, Małgorzata Kossowska: Wpływ motywowania do tłumienia stereotypowych myśli na poziom wyczerpania wolicjonalnego [uppression of prejudice and depletion of limited resources: The role of motivational intervention], doi 10.7366/1896180020153305, s. 174–191; Eugenia Mandal, Marcin Moroń, Anna Latusek: Wzbudzanie zazdrości jako metoda wywierania wpływu w bliskich związkach [Jealousy induction as influence strategy in close relationships], doi 10.7366/1896180020153306, s. 192–209; Damian Grabowski, Agata Chudzicka-Czupała: Wielowymiarowy profil etyki pracy (WPEP). Charakterystyka psychometryczna polskiej wersji kwestionariusza Multidimensional Work Ethic Profile [Psychometric validation of the Polish version of the Multidimensional Work Ethic Profile], doi 10.7366/1896180020153307, s. 210–230.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Od Redakcji Przedkładany uwadze czytelników zeszyt Przeglądu Socjologicznego jest poświęcony problematyce kobiecej. Wiadomo, że jest to problematyka bogata i różnorodna, związana z wieloma aspektami życia jednostek i społeczności. W tym tomie znalazły się tylko niektóre kwestie, może rzadziej dyskutowane. Zeszyt otwiera artykuł E. Malinowskiej na temat świadomości feministycznej kobiet – uczestniczek „Solidarności” w latach 80. Artykuł dedykujemy pamięci 30-lecia NSZZ. Kolejne teksty pokazują kulturowe uwarunkowania sytuacji kobiet odrzucających macierzyństwo (czyli istotny element stereotypu kobiecości) w artykule E. Garncarek. E. Paprzycka analizuje ambiwalencję procesu socjalizacji kobiet. Nieco prowokacyjnie brzmi teza A. Piekarskiej o walorach kobiet na rynku pracy: ich zatrudnianie jest wysoce racjonalne, bo są wykształcone, kompetentne i... tańsze. A. Dziedziczak-Foltyn podnosi problem równości płci w nauce i edukacji akademickiej. Na uwagę zasługuje tekst M. Nowickiej poświęcony koncepcji postkolonializmu. Koncepcja ta zyskała powodzenie wśród badaczek, m.in. jako sposób wyjaśniania społecznego położenia kobiet. I wreszcie I. Desperak omawia aktualny stan ruchu kobiecego w Polsce, podkreślając szczególną rolę dwu Kongresów Kobiet. Całości zeszytu dopełniają recenzje. Omówiona jest monografia dotycząca biedy kobiet oraz autobiografia Marii Jarosz jako przykład sukcesu wcale niełatwo osiągniętego.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Od Redakcji Niniejszy tom zawiera teksty dotyczące szerokiego spectrum zjawisk i procesów związanych z funkcjonowaniem systemu edukacji w nowym typie społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy. Większość artykułów dotyczy szkolnictwa wyższego, które zarówno w Strategii Lizbońskiej, jak i w Procesie Bolońskim, zostało uznane za główny motor rozwoju społeczno-ekonomicznego. W nurcie tych rozważań mieszczą się teksty następujących Autorów: M. Wójcickiej, J. Kochanowskiego, K. Karczmarczuka, A. Boczkowskiego. Z kolei K. Musiał i A. Dziedziczak-Foltyn opisują próby wprowadzenia zmian w różnych systemach szkolnictwa wyższego. Tym niemniej jakość szkolnictwa wyższego i jego rola w modernizacji społecznej zależy od wcześniejszych etapów kształcenia, stąd też reformy dotyczą także innych elementów systemu edukacji. Dobitnie pokazuje to artykuł M. Zahorskiej omawiający przebieg i rezultaty reformy oświatowej w Polsce. W tym kontekście interesujący wydaje się tekst E. Wejbert-Wąsiewicz i E. Pęczkowskiej opisujący wydawałoby się uboczny problem (z punktu widzenia modernizacji społecznej), ale faktycznie dość kluczowy, gdyż pokazujący społeczno-kulturowe bariery wprowadzania zmian w systemie edukacji.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Tomasz Kupiec Do we learn how to learn?… Evolution of functions of evaluation systems – the case of Polish regional [Czy uczymy się uczyć? Ewolucja funkcji systemów ewaluacji – przykład polskich samorządów województwa] doi: 10.7366/1509499538101, s. 7-21 Robert Perdał, Paweł Churski, Tomasz Herodowicz, Barbara Konecka-Szydłowska Geograficzny wymiar (nie)sprawiedliwości społecznej… – wyzwania rozwoju regionalnego i lokalnego [The Geographical Dimension of Social (In)justice: The Challenges of Regional and Local Development] doi: 10.7366/1509499538102, s. 22-50 Ariel Ciechański Zmiany w sieci transportu publicznego… na obszarach Beskidu Niskiego i Bieszczad w latach 1990–2019 i ich konsekwencje [Changes in the Public Transport Network in the Areas of Low Beskid and Bieszczady 1990–2019 and Their Consequences ] 10.7366/1509499538103, s. 51-79 Małgorzata Czornik, Piotr Gibas Zagospodarowanie przestrzenne miast… Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [Spatial Development in the Cities of the Metropolitan Union of Silesia (GZM)] doi: 10.7366/1509499538104, s. 80 - 93 Kamil Piskała, Agata Zysiak Od skromnej modernizacji do inwestycyjnej gigantomanii…. Wizje rozwoju miasta czasu „łagodnej rewolucji” (Łódź, 1945–1949) [From Modest Modernisation to Investment Gigantomania: The Prospects of City Development from the Times of the ‘Gentle Revolution’ (Łódź, 1945–1949)] doi: 10.7366/1509499538105, s. 94-114 Dominika Zwęglińska-Gałecka Gentryfikacja wsi: próba określenia przestrzennego zasięgu zjawiska [Rural Gentrification: An Attempt at Defining the Spatial Extent of the Phenomenon] doi: 10.7366/1509499538106, s. 115-145 RECENZJE Kazimierz Krzysztofek, Katarzyna Śledziewska, Renata Włoch, Gospodarka cyfrowa. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, s. 146-150 Uwagi: prof. dr hab. Grzegorz Gorzelak – redaktor naczelny periodyk redagowany wraz z Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych UW
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
ARTYKUŁY [Articles] Maciej Holko: Kontrowersje wokół teorii rozwoju regionalnego [Controversies regarding the theory of regional development ], doi: 10.7366/1509499536101, s. 5–22; Dominika Wojtowicz, Tomasz Kupiec: Fundusze unijne szansą na wzrost gospodarczy? Studium przypadku województwa lubelskiego [European Union funds, a chance for economic growth? Case study of lubelskie voivodship], doi: 10.7366/1509499536102, s. 23–42; Przemysław Śleszyński: Obszar Metropolitalny Warszawy a rozwój Mazowsza. Wybrane wyniki badań prowadzonych w projekcie „Trendy Rozwojowe Mazowsza” [Warsaw Metropolitan Area and the development of Mazovia. The selected results of the research carried on project “The Development Trends of the Mazovia Region”], doi: 10.7366/1509499536103, s. 43–66; Katarzyna Romańczyk: Instrumenty równoważenia rozwoju Brukseli [The instruments for sustaining Brussels’ development], doi: 10.7366/1509499536104, s. 67–83; Julita Łukomska, Katarzyna Szmigiel-Rawska: Finansowe aspekty współpracy samorządów [Financial aspects of inter-municipal cooperation], doi: 10.7366/1509499536105, s. 84–101; Sławomira Kańduła: Dyskusja na temat zasadności poziomej redystrybucji dochodów między jednostkami samorządu terytorialnego [Discussion on the justification of horizontal redistribution of revenues among local self-government units], doi: 10.7366/1509499536106, s. 102–152. RECENZJE [Book reviews] Wojciech Sońta: Andrzej Majer (2014), Odrodzenie miast, doi: 10.7366/1509499536107, s. 126–130; Call for papers: Regional Studies Association Annual Conference 2016, s. 131–133.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
Tom poświęcony jest problematyce podziałów społecznych, ich przeobrażeń, uwarunkowań i konsekwencji. Główne wątki analiz prezentowane w tomie odnoszą się do przemian, jakim podlegają struktury współczesnych społeczeństw w pierwszej dekadzie XXI wieku, poddane oddziaływaniu procesów globalizacyjnych i transformacyjnych. Większość artykułów zamieszczonych w tomie charakteryzuje klasyczne podejście do analiz struktury społecznej oparte na próbach dobranych metodą losową. Analizy te dokumentują, iż współczesne społeczeństwa nadal mają strukturę warstwową, a teorie klasowe wciąż pozwalają nam wyjaśnić sposób, w jaki nierówności związane z produkcją i rynkiem, dostępem do edukacji i zasobów organizacyjnych, utrwalają stare i nowe nierówności w czasie. Procesy klasowe nie są jednak jedynymi czynnikami przyczyniającymi się do utrzymania i reprodukcji nierówności. Stąd badanie strukturalnych nierówności społecznych pozostaje wyzwaniem i jednym z głównych celów socjologicznych eksploracji. Teksty zamieszczone w tomie ilustrują różne podejścia stosowane przez badaczy dla wyjaśniania strukturalnych nierówności społecznych wraz z towarzyszącymi im wzorami przekonań i działań.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
E-book
W koszyku
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej